Varför har jag börjat få utlösning så snabbt?

Fråga

Jag har problem med för tidig utlösning, jag hade inga problem alls fram tills jag fyllde 18 år. Då fick jag det med en tjej som blev sur på mig. Så har det varit sedan dess. Och det har bara blivit värre och värre.

Nu flera år senare kan jag fortfarande inte ens onanera i 10-20 sekunder innan jag är klar. Vad är det som har hänt? Och vad ska jag göra för att det ska bli förut? Det påverkar min självkänsla mycket.

Svar

Tidig utlösning kan bero på flera olika saker. Om dina problem började när du hade sex med tjejen som blev sur på dig, kan tidig utlösning vara din kropps sätt att reagera på något som då kändes väldigt jobbigt eller obehagligt.

Oron för att det ska hända igen kan göra att du har svårt att slappna av och bara njuta när du onanerar eller har sex med någon annan. Då ökar risken för att det händer om och om igen. Om du tänker på att du inte vill få utlösning kan det bli tvärtom, att utlösningen kommer med en gång.

Som du själv skriver är det inte ovanligt att problem med tidig utlösning påverkar självkänslan. Är självkänslan låg är det vanligt att känna sig dålig, att tycka att man inte är värd något. Ofta är rädslan för att misslyckas stark.

Hos en del kan problem med tidig utlösning lösa sig genom att ens självkänsla stärks. Det finns saker du själv kan göra för att stärka självkänslan. Ett annat förslag är att få hjälp genom att prata med någon, till exempel en psykolog, kurator eller en psykoterapeut.

Här kommer några fler tips:

  • Tänk på att det finns många sätt att ha sex på. Har du fått utlösning behöver inte sexet ta slut. Istället kan du och den du har sex med fortsätta att till exempel kyssas, smekas eller ha munsex. Har du fått en utlösning kan det göra att nästa utlösning tar lite längre tid.
  • Hos några kan utlösningen fördröjas genom att man använder kondom, gärna en extra tjock. Det kan minska känseln lite, vilket kan göra att det går att hålla på lite längre.
  • Prova att vara mindre aktiv när du onanerar eller har sex med någon annan. När du har sex kan du till exempel ligga på rygg och fokusera på att slappna av, medan den du har sex med får vara mer aktiv. Att träna på avslappning eller mindfulness kan också hjälpa.
  • Vissa blir hjälpta genom att träna start-stopp tekniken. Den går ut på att onanera tills du känner att du snart kommer. Då är det dags att avbryta. När upphetsningen avtagit lite börjar du onanera igen och avbryter sedan igen när utlösningen närmar sig. Gör så några gånger innan du låter utlösningen komma. För att märka resultat är det viktigt att träna regelbundet och ha tålamod. Det kan ta flera månader innan du märker någon skillnad.

Om inget annat funkar kan det vara bra att veta om att det finns medicin mot tidig utlösning. Vill du veta mer om det kan du boka tid hos en läkare på en vårdcentral.

Med vänliga hälsningar

Annelie Nordner, sjuksköterska och psykoterapeut

Information om sidan

  • Manusförfattare:

    Annelie Nordner, sjuksköterska och psykoterapeut