Varför är spice så farligt?

Fråga

Jag undrar varför spice är så farligt? Vad kan hända om jag röker spice?

Svar

Spice är bland annat farligt eftersom det är lätt att överdosera. Om du överdoserar spice kan du bli allvarligt förgiftad. Du kan då få ett eller flera av följande symtom:

  • högt blodtryck
  • hög puls
  • bröstsmärtor och känsla av att inte få luft
  • ångest och panikkänslor
  • förvirring och akut psykos
  • kramper som leder till epilepsiliknande anfall och medvetslöshet.

Eftersom olika lösningsmedel ingår i tillverkningen av spice kan du också få andra effekter som sämre muskelkontroll och sämre reflexer.

Hur du påverkas av om du använder spice under lång tid finns det inte så mycket kunskap om, men troligen finns det många långsiktiga risker.

Spice röks och är ett samlingsnamn för olika ämnen som liknar cannabis, så kallade syntetiska cannabinoider. Spice tillverkas genom att tillsätta dessa syntetiska cannabinoider till olika torkade örter och växtdelar med hjälp av lösningsmedel.

Men spice kan säljas under andra namn och innehållet kan variera. Effekterna liknar dem du får av hasch och marijuana, men ruset är ofta kraftigare.

Med vänliga hälsningar

Kenneth Nolkrantz, läkare och specialist i allmänmedicin

Information om sidan

  • Manusförfattare:

    Kenneth Nolkrantz, läkare och specialist i allmänmedicin