Vad kan jag göra för att gå upp i vikt?

Fråga

Jag är en tjej på 16 år. Jag har alltid varit väldigt smal, och väger inte så mycket. Jag vill verkligen gå upp i vikt och få lite hull. Jag äter ganska mycket godis och sånt, så det är inte så att jag äter supernyttigt precis. Jag är med på idrotten i skolan men tränar inte på fritiden. Vad och hur ska jag göra för att gå upp i vikt?

Svar

Alla ser olika ut med olika arvsanlag för sin speciella kroppsform. Om du mår bra, håller värmen och har mens som vanligt behöver du inte oroa dig över din vikt.

För att öka i vikt måste du få i dig mer energi från maten än du förbrukar. Då lagras överskottet av energi i fettcellerna som "hull".

Några saker att tänka på:

  • Hoppa aldrig över måltider, utan ät sex gånger per dag frukost, lunch, middag, två mellanmål och ett kvällsmål. Ett bra mellanmål kan till exempel vara mjölk, fil eller yoghurt, en smörgås och en frukt.
  • Använd inte lättprodukter utan välj smör eller margarin med 70-80% fetthalt och standard- eller mellanmjölk.
  • Ha alltid smör eller margarin och pålägg på smörgåsen.
  • Tillför extra fett i maten. Du kan till exempel mosa in margarin, smör eller olja i potatis, ris eller pasta. Ha majonnäs eller aioli till soppa, använda oljedressing till grönsaker, ha nötter eller frön i sallad.

Det kan vara ganska kämpigt att öka i vikt om man är smalt byggd, men det går om man är envis. Om du vill ha stöd med att gå upp i vikt kan du gå till skolsköterskan. För det mesta får man göra stegvisa förändringar och träffas flera gånger. Det tar tid att öka i vikt, ungefär ett halvt kilos viktuppgång per vecka är rimligt. 

Det är bra för hälsan att röra på sig regelbundet, men ju mer du rör dig desto mer energi förbrukar du, så det är inte bra att träna hårt om du vill få mer hull på kroppen.

Rörelse i vardagen är viktig för att må bra kroppsligt och mentalt. Var gärna ute en liten stund varje dag, gå eller cykla till skolan eller ta en kort promenad några gånger per vecka.

När du ökat i vikt kan du gärna börja med någon annan form av motion om du vill det, men det gäller att fortsätta äta det du behöver varje dag, annars minskar du i vikt igen.

Konditionsträning som ökar pulsen mycket, till exempel löpning, cykling och skidåkning förbrukar mycket energi. Muskeluppbyggande träning, till exempel styrketräning och fysisk yoga förbrukar mindre energi.

Du behöver inte sluta äta godis, men det är viktigt att du inte ersätter annan mat med godis. Då kan det bli svårt att få i sig tillräckligt av det som kroppen behöver för att funka och må bra.

Med vänliga hälsningar

Anna Karlsson, dietist

Information om sidan

  • Manusförfattare:

    Anna Karlsson, dietist