Hur ska jag sluta undvika att följa med på roliga saker?

Fråga

Mitt problem är att när folk frågar om jag vill gå ut på krogen eller hänga på och festa så blir jag glad och tackar ja, men när tiden närmar sig så känner jag en olust.

Jag blir rädd för att göra bort mig, vilket slutar med att jag låtsas få feber och huvudvärk. Till slut får jag huvudvärk på riktigt och då tackar jag nej. Sen sitter jag hemma och ångrar mig och känner mig ensam och övergiven. Trots det gör jag samma sak igen.

Dessutom jämför jag mig mycket med andra och vill vara lika duktig och populär som några i min närhet. Hur ska jag ändra mig så jag inte tackar nej till allt i sista sekund varje gång? Har ni något tips?

Svar

Det låter som att du känner dig osäker på dig själv och att det påverkar hur du mår och dina relationer till andra. Det kan vara bra att försöka träna upp din självkänsla så att det blir lättare att våga utmana dig själv, och utsätta dig för situationer som du känner olust inför.

När du får bättre självkänsla är det också lättare att inte jämföra sig lika mycket med andra. Du kan förbättra din självkänsla både genom att öva själv och genom att ta hjälp från andra. Det viktigaste är att du börjar peppa dig själv och försöker tänka att du är bra och är värd att må bra. Här några tips på hur du kan göra.

  1. Fråga sig själv: "Vem är jag? Vilka är mina bästa egenskaper? Vad gör jag som är bra? Vad mår jag bra av?" Det är ofta något man behöver påminna sig själv om och fokusera mer på
  2. Fundera på och skriv gärna ner vad som är dina utmaningar.
  3. Nästa steg är att fråga sig vad det är som gör att just dessa känns svåra. Om du till exempel känner att du är rädd för vad andra ska tycka om dig, kan du ifrågasätta det. Tänk: "Är det troligt att de andra inte skulle tycka om mig? Vad är det värsta som skulle kunna hända om någon inte verkade tycka om mig och vad skulle jag göra då?" Det är ett sätt att både ifrågasätta och förbereda sig inför saker som känns svåra och jobbiga.
  4. Utmana dig genom att testa på att göra något som bara känns lite jobbigt. Det kan vara till exempel att våga följa med på en fest som du känner dig lite orolig inför. Om det går bra och du märker att det faktiskt inte var så farligt kan det göra att du vågar utmana dig själv med saker som är svårare. Att du utmanar dig kan öka din självkänsla. När du märker att det går att klarar saker som du kanske oroar dig för eller inte brukar göra i vanliga fall. 

Det kan vara bra att ha någon att prata med när man tränar upp sin självkänsla. Någon som kan peppa och som kan hjälpa till att hitta nya utmaningar och påminna om hur bra man är.

Du kan till exempel ta hjälp av en kurator på en ungdomsmottagning. De är vana att prata om hur man kan arbeta med sin självkänsla.

Med vänliga hälsningar

Sara André, skolkurator

Information om sidan

  • Manusförfattare:

    Sara André, skolkurator