Hur ska jag lyckas sluta skära mig?

Fråga

Jag mår jättedåligt och skär mig ganska mycket. Det har blivit som ett beroende för mig. Jag går hos skolkuratorn. Det känns bra att prata med henne, men jag vet inte om jag kommer kunna sluta skära mig. Hur ska jag lyckas?

Svar

Vad bra att du har kommit till en punkt där du verkligen vill sluta skära dig. Du är motiverad att ta tag i problemet.

Att skära sig kan bli ett beroende, nästan som en drog. Därför kan det vara svårt att sluta på egen hand. När man försöker sluta med något man är beroende av är det viktigt att tänka på att man behöver öva sig.

Du behöver öva dig i att leva ditt liv utan att skära sig. När du övar sig kan det hända att du misslyckas någon gång. Då gäller det att inte ge upp utan att fortsätta öva sig tills det går. Så här kan du göra:

1. Bestäm dig först och främst för att sluta skära dig.

2. Gör dig av med allt sånt som du använder när du skär dig.

3. Försök att undvika eller att förändra de situationer där du brukar få lust att skära dig. Om du gör det hemma på ditt rum, se till att inte vara där när risken är som störst. Umgås med familjen, en kompis eller aktivera dig på något annat sätt istället.

4. När lusten att skära dig kommer har du två sätt att hantera den. Antingen kan du distrahera dig, det vill säga se till att göra något annat som gör att du glömmer bort behovet för stunden. Ring en kompis, ta en promenad, titta på en film, läs en bok, eller något annat som skulle kunna funka för dig.

Det andra alternativet är att du stannar upp och lyssnar på din känsla. Det innebär att när du vill skära dig så sätter du dig helt enkelt ner och känner efter hur det känns. Försök slappna av, registrera hur behovet känns i kroppen och sitt kvar där tills behovet minskar eller försvinner.

Ofta brukar man bli mer medveten om vilka känslor som det egentligen handlar om när man gör så. Man kanske upptäcker att man har en oro eller ledenhet inom sig som man behöver ta hand om på något annat sätt.

Skriv gärna ner vad du tänker och känner så blir det tydligare för dig. När du gör den här övningen i att stanna upp och registrera vad du känner så kommer du att märka att behovet först ökar och sedan blir mindre. Lusten att skära dig kommer att gradvis minska efter en stund. Men du behöver öva dig, det är inte säkert att du orkar hela vägen första gången.

5. När du lyckats låta bli att skära dig vid något tillfälle när du verkligen haft lust att göra det, ge dig själv en belöning. Du har gjort något stort och viktigt och behöver uppmuntran så att du orkar fortsätta.

Fundera ut något som skulle vara belönande för dig. Det kan vara att få beröm av någon annan, att ge dig själv en present, att göra något som du brukar tycka är roligt.

När man ska bryta ett självskadebeteende kan man ofta behöva hjälp och stöd. Du har redan kontakt med din skolkurator och uppskattar era samtal. Har du berättat för henne att du skär dig? Kan du be henne hjälpa dig mer konkret med att bryta beteendet? Hör med henne om hon kan hjälpa dig med det eller om hon kan rekommendera någon annan hjälp.

Med vänliga hälsningar

Mikael Cleryd, psykolog

Information om sidan

  • Manusförfattare:

    Mikael Cleryd, psykolog