Hur ska jag göra för att sluta kräkas upp maten?

Fråga

Jag är en 17-årig tjej och jag är rädd att jag kan ha en ätstörning, men jag vet inte hur jag ska sluta. Jag mår dåligt av att se mig i spegeln, och jag ser bara fett som jag vill bli av med. Jag tränar fotboll eller på gym nästan varje dag.

Jag får ångest om jag inte tränar eller om jag äter något onyttigt eller för mycket mat. Då känns det som om jag ska gå upp flera kilon på bara en dag. Då brukar jag kräkas upp det. Det sker inte efter varje måltid, men allt oftare. När jag har kräkts känner jag mig lättad. Tills nästa gång jag äter något jag får ångest av. Jag är rädd att jag tappar kontrollen.

Vad ska jag göra för att bli av med mina problem?

Svar

Jag tycker att du ska börja med att prata med en förälder eller någon annan vuxen du litar på om hur det känns. De kan hjälpa dig att få rätt hjälp för dina problem. Du kan också kontakta skolsköterskanskolkuratorn eller en ungdomsmottagning. Det finns bra hjälp att få och ju snabbare du tar tag i problemet desto smidigare går det att lösa.

Det verkar som om du har det väldigt kämpigt just nu med maten och träningen. Dina tankar om din kropp, ångesten du får när du inte tränar eller om du äter något du ser som onyttigt och att du har börjat kräkas upp mat, det kan vara tecken på att du har en ätstörning.

Som idrottare behöver du mycket energi även när kroppen är i vila. Om du äter väldigt strikt och samtidigt tränar hårt blir det svårt för dig att få i dig tillräckligt mycket energi för att bygga upp din kropp. Idrottare kan äta mer godis och snacks än personer som inte tränar och för en del kan det faktiskt vara nödvändigt att äta såna saker ibland för att få i sig tillräckligt med energi. Det är också väldigt viktigt att få tillräckligt med vila och sömn för att bygga upp kroppen och undvika skador.

Ibland kan det kännas som om man blir tjock så fort man äter något som känns onyttigt, men det är en känsla och inte sanningen. Att äta en pizza och dricka en läsk på fredagen ger till exempel inte en viktökning för en normalviktig, frisk person.

Med vänliga hälsningar

Anna Karlsson, dietist

Information om sidan

  • Manusförfattare:

    Anna Karlsson, dietist