Hur kan jag bli av med min kräkfobi?

Fråga

Jag har alltid hatat magsjukor men jag tror att det nu har det blivit en fobi eftersom det har börjat påverka mitt vardagliga liv. Jag tänker hela tiden på det och känner efter om jag kanske mår lite illa.

Skulle så himla gärna vilja vara lugn i alla lägen och inte behöva oroa mig för att någon omkring mig kanske är sjuk när jag är bland folk. Jag orkar inte må så här dåligt längre och nu vill jag veta vad jag kan göra för att bli av med min fobi?

Svar

Jag känner ingen som tycker att magsjuka är en trevlig sjukdom. Alla tycker det är äckligt, obehagligt och jobbigt. Du går inte gärna hem till någon som har magsjuka, och vill inte att en magsjuk person ska vara i skolan eller på jobbet utan stanna hemma.

Det är med andra ord vanligt att tycka att magsjuka är en otrevlig sjukdom. Men det som är en vanlig motvilja mot magsjuka hos de flesta har hos dig vridits upp några varv så att du är jätterädd. När man känner en sån rädsla som du gör kan man kalla det för fobi. Det betyder att man blir så rädd för något att man får ångest.

Jag har träffat många som är rädda för magsjuka. Det sägs att den här typen av fobi är rätt vanlig. Men man skäms ofta över det så man berättar inte gärna om det, och söker därför heller inte hjälp. Därför tycker jag att det är jättebra att du tagit dig själv på allvar och skrivit hit för att få hjälp.

Det vanligaste sättet att behandla rädsla för magsjuka är fobiträning. Det betyder att du lär dig att inte vara rädd för det du är rädd för. Det går till så att du stegvis utsätter dig för det du är rädd för, och lär dig allt eftersom att acceptera att magsjuka kan drabba en ibland. För andra kan det vara att till exempel åka hiss, se spindlar, gå i affärer eller åka buss.

Du kan pröva själv eller så kan du söka hjälp hos någon professionell behandlare. Du kan till exempel kontakta till en ungdomsmottagning eller till en öppenpsykiatrisk mottagning.

Om du vill pröva själv ska du göra en lista på det du undviker för att du är rädd för magsjuka. Det du undviker ska du stegvis utsätta dig för. Du börjar med det du är minst rädd för, och fortsätter med det som känns svårare och svårare.

Idén med träningen är att rädslan ska minska allt eftersom. Till sist ska du kunna träffa en person som kan smitta dig med magsjuka utan att bli jätterädd. Utan bara känna det vanliga obehaget som de flesta känner för magsjuka.

Min erfarenhet av fobiträning är att det går mycket bra att göra något åt sin fobi när man väl börjar utsätta sig för det man är rädd för.

Parallellt med att utsätta dig för de situationer du undviker kan du också försöka att tänka ungefär så här: "Illamående, magsjuka, åksjuka och liknande något som kommer att hända mig ibland".

Du kan till och med tänka att det ska hända ibland. Det är inget konstigt med det, det är helt normalt och det visar att din kropp funkar som den ska. Och att du behöver stå ut tills det går över.

Försök tänk dessa tankar tills du inte längre känner obehag och rädsla inför risken att bli magsjuk eller känna illamående

Med vänliga hälsningar

Eva Holmberg, psykolog

Information om sidan

  • Manusförfattare:

    Eva Holmberg, psykolog