Varför blöder jag för tidigt ibland med p-piller?

Fråga

Jag använder p-piller och tre av de fyra senaste månaderna har jag fått en blödning några dagar innan jag har börjat ta mina hormonfria tabletter. Varför blir det så? Innebär det att jag inte är skyddad? Borde jag göra någonting åt det?

Svar

Du behöver inte vara orolig. Du är fortfarande skyddad mot graviditet oavsett om du blöder lite för tidigt.

Det viktiga är att du tar dina p-piller som du ska, och att det aldrig går mer än 36 timmar mellan två p-piller.

Att du börjar blöda några dagar tidigare spelar ingen roll, om du inte tycker att det är ett problem för dig. Ibland har det att göra med den p-pillersort du äter.

Om du däremot inte vill att det ska vara så här kan du boka en tid till en barnmorska, på en ungdomsmottagning eller barnmorskemottagning. Då får du hjälp att byta till en annan sorts p-piller.

Om det finns risk att du kan vara smittad av en könssjukdom är det också bra att du testar dig för könssjukdomar. Till exempel klamydia kan ge blödningar som kommer när det inte riktigt är dags för mens.

Med vänliga hälsningar

Therese Zetterqvist Eriksson, barnmorska

Information om sidan

  • Manusförfattare:

    Therese Zetterqvist Eriksson, barnmorska