Alternate Text

Stötta någon som är i kris

Om du är nära någon som har det jobbigt kan du vara ett stort stöd. Att finnas där och lyssna kan vara den viktigaste hjälpen. Du kan också stötta genom att ni gör saker tillsammans.

Två personer sedda bakifrån. Den ena håller om den andra.

Det kan kännas svårt att stötta någon som mår dåligt. Det kan till exempel vara en kompis, ett syskon eller en pojk- eller flickvän. Du kanske är rädd att säga eller göra fel saker, eller tänker att personen vill vara i fred.

Det kan vara bra att vara lite försiktig med hur du säger saker, men det är alltid bra att visa att du bryr dig. Samtidigt är det viktigt att du också tänker på dig själv. Du kan du säga till om du inte orkar lyssna mer om personen pratar för mycket om det som har hänt. Du kan hjälpa personen att söka professionell hjälp om det behövs.

Vad kan jag göra för någon i kris?

Börja med att fråga vad du kan göra för att hjälpa. Det är viktigt att ha förståelse för om hen är på dåligt humör, arg, ledsen, trött eller inte orkar vara som vanligt. Men behandla inte personen som har det jobbigt som någon det är överdrivet synd om eller som är totalt hjälplös.

Även om alla reagerarar olika i kris finns det flera saker du kan göra för att stötta:

  • Du kan lyssna och finnas till hands. Låt personen prata om det som hänt och var bara nära som tyst stöd.
  • Det är bra om du hör av dig och är omtänksam.
  • Låt personen gråta och var inte rädd för det.
  • Låt hen få ställa samma frågor om och om igen: ”varför”, ”hur kunde det hända”?
  • Låt den som är i kris få ringa, sms:a och mejla så ofta som hen vill och som du orkar med.
  • Visa att du tycker att det är okej att hen skrattar och skämtar, trots det som har hänt.
  • Erbjud personen hjälp med praktiska saker. Till exempel kanske du kan skjutsa hen någonstans eller hjälpa till med städning.
  • Om du vågar berätta om du har varit med om något liknande kan det hjälpa.
  • Fråga om hen behöver hjälp att hitta professionell hjälp.

Föreslå roliga saker

Du kan föreslå att göra roliga saker ihop med den som har varit med om något jobbigt. En kris tar mycket tid och kraft så det kan vara skönt att komma ifrån alla jobbiga tankar ibland. Du kan mycket väl fråga om personen vill följa med på fest, se på film eller något annat. Det viktiga är att du förstår om svaret blir nej, eller om hen inte orkar vara som vanligt om hen följer med.

Den som är i kris måste själv få avgöra hur mycket hen orkar vara ute bland andra. Att få frågan om att följa med på något roligt kan betyda mycket för den som mår dåligt, även om hen svarar nej.

Det finns stöd för den som är i kris

Den som har varit med om något jobbigt kan få professionell hjälp. Vilken sorts hjälp det är beror på vad som har hänt och hur personen mår. Hjälpen kan till exempel vara att få prata med en kurator eller en psykolog. Ibland finns det föreningar där personer som har varit med om liknande saker träffas och kan stödja varandra.

Om du är orolig för en kompis som mår dåligt kan du försöka få kompisen att söka hjälp. Det kan vara på en ungdomsmottagning, elevhälsan, studenthälsan eller en vårdcentral.

Det finns telefonjourer dit man kan ringa anonymt, även som kompis.

Information om sidan

  • Redaktör:

    Mimmi Wänseth
  • Faktagranskare:

    Margaretha Norling, skolkurator, Kävlinge kommun
  • Illustratör:

    Cecilia Birgerson Nordling